Reisdocument kwijt of gestolen
Algemeen
Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is het gestolen? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Vraag daarna een nieuw document aan. Zo voorkomt u dat iemand anders uw document gebruikt.
Wat moet u doen?
Meld de vermissing
U geeft bij de gemeente door dat uw document kwijt of gestolen is. Dit heet een verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Na uw melding:
- maken wij uw document ongeldig
- mag u het document niet meer gebruiken
- kunt u meteen een nieuw document aanvragen
Vraag een nieuw reisdocument aan
Na uw melding kunt u direct een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.
Moet u snel op reis?
Heeft u geen geldig paspoort en moet u dringend op reis? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Dit nooddocument is alleen bedoeld om te reizen.
Document kwijt in het buitenland?
Is uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijt of gestolen? Doe dan aangifte bij de politie daar. Vraag daarna een nooddocument aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat.
Bent u weer terug in Nederland? Neem dan het proces-verbaal mee naar de gemeente. Daarmee vraagt u een nieuw document aan. U hoeft geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.