Wateroverlast
Algemeen
Heeft u last van wateroverlast, een rioolverstopping of problemen met grondwater? Meld het eenvoudig via de kaart van onze gemeente. Spoedgevallen kunt u telefonisch doorgeven.
Wat kunt u zelf doen?
Heeft u wateroverlast? Doe dan een melding. Uw melding komt direct bij onze buitendienstmedewerkers terecht. Zij proberen het probleem binnen 10 werkdagen op te lossen. Lukt dat niet? Dan informeren we u. Bij spoed belt u direct de gemeente.
- Op www.wachtnietopwater.nl leest u hoe u zich kunt voorbereiden op regenwateroverlast.
- U kunt als woningeigenaar regenwater afkoppelen van het riool. Lees meer over onze afkoppelsubsidie.
- Meer weten over onze aanpak van hemelwater, afvalwater en grondwater? Bekijk ons Gemeentelijk Rioleringsplan.
Soorten wateroverlast
Grondwateroverlast
De gemeente is uw eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten over grondwater. U bent zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van grondwateroverlast. Bij aanhoudende problemen die u niet zelf kunt oplossen, denken wij graag mee over een passende oplossing.
Regenwateroverlast
Het riool kan niet altijd al het regenwater verwerken. Daardoor kan er tijdelijk water op straat blijven staan. We maken onderscheid tussen:
- Hinder: Water op straat, maar niet in woningen of gebouwen.
- Overlast: Waterschade door binnendringend water in verblijfsruimtes.
Bij hinder nemen we niet direct maatregelen. We vragen u om begrip en om rekening te houden met de situatie. Bijvoorbeeld: rij rustig door plassen, zodat het water niet tegen gevels opspat.
Komt overlast vaker dan eens per twee jaar voor door een onvoldoende afvoerend riool? Dan onderzoekt de gemeente de oorzaak en zoekt naar een oplossing.