Tijdelijke regeling alleenverdieners

Algemeen

Door een samenloop van wet- en regelgeving krijgt een groep alleenverdieners minder huur- en zorgtoeslag dan ze eigenlijk zou moeten krijgen. Daarom bieden wij als gemeente in 2025, 2026 en 2027 een tijdelijke regeling aan. Heeft u huur- of zorgtoeslag moeten terugbetalen? En bent u alleenverdiener? Dan kunt u misschien een extra tegemoetkoming krijgen van de gemeente.

Voor wie is deze hulp?

De Belastingdienst en Dienst Toeslagen onderzochten welke inwoners te maken hebben met deze alleenverdienersproblematiek en daardoor onterecht minder toeslagen ontvangen. Deze inwoners informeren wij in mei 2025.

U kunt nu alvast kijken of u in aanmerking komt door onderstaande vragen te beantwoorden. Beantwoordt u deze met ja? Dan komt u waarschijnlijk in aanmerking. 

Vragen om te controleren of u in aanmerking komt voor deze tijdelijke bijzondere bijstand:

  1. Heeft u een fiscaal of toeslagenpartner? Of had u een fiscaal of toeslagenpartner in 2022, 2023 of 2024?
  2. Krijgt u of uw partner een uitkering van het UWV? Of kreeg u of uw partner een uitkering van het UWV in 2022, 2023 of 2024?
  3. Krijgen u en uw partner samen aanvullende bijstand? Of kreeg u aanvullende bijstand in 2022, 2023 of 2024?
  4. Is de partner met het minste inkomen geboren na 31 december 1962?
  5. Heeft u geen of minder huurtoeslag of zorgtoeslag gekregen in 2022, 2023 of 2024? Of moet u huurtoeslag of zorgtoeslag terugbetalen?

Wat doet de gemeente?

Wij onderzoeken of u te weinig toeslagen heeft ontvangen. Of dat u onterecht geld moest terugbetalen. Blijkt dat zo te zijn? Dan krijgt u van ons een vergoeding. U hoeft dit bedrag niet terug te betalen. Het heeft ook geen invloed op uw huidige toeslagen.

Vanaf 2028 komt er een landelijke regeling van de Belastingdienst. Tot die tijd kunt u bij ons terecht. 

Heeft u geldzorgen?

Wij denken graag met u mee. Op onze pagina Hulp bij geldzaken en schulden leest u wat we nog meer voor u kunnen doen. Ook kunt u contact opnemen met de gemeente. Bel naar (0485) 49 41 41 en vraag naar afdeling Werk en Inkomen, of mail naar gemeente@gennep.nl.