Gehandicaptenparkeerkaart

Algemeen

Kunt u door een handicap of langdurige ziekte moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Deze kaart is persoonlijk en geldig in alle landen van de Europese Unie. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

Welke kaarten zijn er?

Er zijn drie soorten kaarten:

  • Bestuurderskaart: u kunt zelf autorijden en u kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen, ook niet met hulpmiddelen zoals een wandelstok of rollator. U bent gebonden aan een rolstoel.
     
  • Passagierskaart: u kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen, ook niet met hulpmiddelen zoals een wandelstok of rollator. Daarnaast kunt u niet zelf autorijden en u heeft altijd hulp nodig van een bestuurder. U kunt niet zelfstandig wachten terwijl de auto wordt geparkeerd.
     
  • Instellingenkaart: een instelling waar mensen met een mobiliteitsbeperking wonen, kan deze kaart aanvragen voor het vervoer van bewoners.

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. U geeft op het aanvraagformulier aan welke kaart u nodig heeft. Een arts bepaalt uiteindelijk welke kaart bij uw situatie past.

Hoe werkt het?

  • De parkeerkaart staat op naam van één persoon.
  • De kaart staat niet op kenteken. Dit geldt wél voor een gehandicaptenparkeerplaats.
  • U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Wat moet u doen?

  • Neem contact op met een erkende medisch adviseur, bijvoorbeeld JPH Consult. Een verklaring van uw eigen arts is niet voldoende.
  • U ontvangt een rekening van JPH Consult voordat de keuring plaatsvindt.
  • Laat u medisch keuren.
  • Ontvangt u een positief advies? Dan kunt u de kaart aanvragen bij de gemeente.
  • Vul het juiste aanvraagformulier in. U vindt deze onderaan deze pagina bij Downloads.
  • Lever het formulier in bij de balie of stuur het per e-mail naar de gemeente.
Heeft u een negatief advies? Dan kunt u geen aanvraag indienen.

Wat moet u meesturen?

Bij uw aanvraag stuurt u het volgende mee:

  • het medisch rapport van een erkende arts
  • het volledig ingevulde aanvraagformulier
  • een recente pasfoto
  • een kopie van uw legitimatiebewijs
  • bij een bestuurderskaart: een kopie van uw rijbewijs
  • een betaalbewijs van de keuringskosten (als u dit zelf heeft betaald)

Wat kost het?

Vanaf 1 januari 2025 gelden de volgende bedragen:

  • medische keuring bij JPH Consult: € 156,90
  • leges voor een gehandicaptenparkeerkaart: € 67,70
  • leges voor een duplicaat: € 54,75

Bijzondere bijstand

Heeft u een inkomen op bijstandsniveau? Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van de medische keuring. Ook als u geen recht heeft op de kaart, kunt u deze kosten vergoed krijgen.

U mag één keer per jaar bijzondere bijstand aanvragen. Is uw gezondheid duidelijk verslechterd? Dan kunt u eerder opnieuw een aanvraag doen. Neem hiervoor contact met ons op. Wij bespreken dan met u of een nieuwe keuring zinvol is.

Verlengen of opnieuw aanvragen

  • Was uw kaart minder dan 5 jaar geldig? Vraag dan opnieuw een keuring aan.
  • Was uw kaart 5 jaar of langer geldig? Vraag dan 8 weken voor de einddatum een nieuwe kaart aan. U hoeft dan geen nieuwe keuring te doen.

Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Wilt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij uw woning? Dan vult u een apart aanvraagformulier in. Dit formulier dient u in bij de gemeente. De parkeerplaats wordt gekoppeld aan uw kenteken. U kunt deze alleen gebruiken met uw eigen voertuig.

Verlies of diefstal

Is uw kaart kwijt of gestolen? Vraag dan een duplicaat aan. U betaalt hiervoor € 54,75. Lever een schriftelijke verklaring in waarin u uitlegt wat er is gebeurd. Bij diefstal voegt u ook een proces-verbaal toe. 

Hoe lang duurt het?

  • De keuring bij JPH Consult duurt ongeveer 25 werkdagen. Deze termijn begint zodra u heeft betaald.
  • De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 6 weken.
  • U ontvangt een brief met het besluit.
  • 5 werkdagen na ontvangst van de brief kunt u uw kaart ophalen. Maak hiervoor een afspraak met de gemeente via telefoonnummer 0485-494141 of met de knop bovenaan deze pagina.
Let op: u haalt de kaart persoonlijk op.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag? Dan kunt u gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Kijk op deze pagina voor meer informatie.