Bewijs van in leven zijn

Algemeen

Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.

Als u in Gennep staat ingeschreven, kunt u hier een bewijs aanvragen dat u in leven bent. Er zijn 2 soorten. Een verklaring van in leven zijn is Nederlandstalig. Een attestatie de vita is internationaal (meertalig).

Hoe werkt het?

U hebt een bewijs van in leven zijn bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt.

Een bewijs van in leven zijn is geldig in:

  • Nederland
  • Aruba
  • Curaçao
  • Bonaire
  • Sint Maarten
  • Sint Eustatius
  • Saba

Als u in een ander land moet laten zien dat u in leven bent, vraagt u een attestatie de vita aan. Een attestatie de vita kan alleen persoonlijk aangevraagd worden.

Wat moet ik doen?

U vraagt het bewijs van in leven zijn digitaal of persoonlijk aan. Via onderstaande knoppen vraagt u het direct digitaal aan, of maakt u een afspraak. 

 

Bewijs van in leven zijn

Direct regelen Afspraak maken

Voor een attestatie de vita maakt u een afspraak bij de gemeente. Dat kan via onderstaande knop.

Attestatie de vita

Afspraak maken

Wat moet ik meenemen?

  • geldig identiteitsbewijs
  • DigiD als u de aanvraag online doet

Als u het bewijs nodig hebt voor een pensioenfonds, hebt u ook de brief van het pensioenfonds nodig waarin hierom wordt gevraagd.

Wat kost het?

Prijs per 1 januari 2023

Bewijs van in leven zijn (attestatie de vita): € 13,10
Bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) voor buitenland: € 15,70

Hoe lang duurt het?

  • Bij een digitale aanvraag van het bewijs van in leven zijn stuurt de gemeente het document naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.
  • Bij een persoonlijke aanvraag aan de balie, krijgt u het document meteen mee.