Nieuwe politieke partij registreren
Algemeen
Wilt u meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026? Dan moet uw partij een naam (aanduiding) registreren bij het centraal stembureau. Alleen dan staat de naam boven de kandidatenlijst en op het stembiljet. U kunt een registratieverzoek indienen tot 22 december 2025.
Hoe registreert u een partij?
Een politieke partij is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid. Dit regelt u via een notaris. De notaris maakt een akte met statuten. Daarna schrijft u de partij in bij de Kamer van Koophandel.
Daarna:
- vult u het registratieformulier in (model G1-1, die vindt u op deze pagina van Rijksoverheid);
- stuurt u een kopie van de notariële akte van de statuten mee;
- voegt u een bewijs van betaling van de waarborgsom van € 112,50 toe.
Wij moeten uw verzoek en betaling uiterlijk 22 december 2025 ontvangen. Het centraal stembureau beoordeelt uw verzoek. U krijgt daarna een besluit.
Wanneer hoeft u niet te registreren?
U hoeft geen registratieverzoek te doen:
- als uw aanduiding al geregistreerd was bij de vorige gemeenteraadsverkiezing en toen een geldige kandidatenlijst is ingeleverd;
- als uw partij meedoet met dezelfde aanduiding die al in het landelijke of provinciale register staat;
- als uw partij geen naam heeft en meedoet met een blanco lijst.
Geen aanduiding registreren (blanco lijst)
Het registreren van een aanduiding is niet verplicht. Wilt u geen aanduiding registreren? Dan doet u mee met een blanco lijst. Boven uw lijst staat dan alleen een nummer.
Ondersteuningsverklaringen
Na de registratie en het indienen van uw kandidatenlijst heeft u ondersteuningsverklaringen nodig. Dit zijn schriftelijke verklaringen van kiesgerechtigden die uw deelname steunen.
De kiesgerechtigde:
- vult een formulier in op het gemeentehuis;
- toont een identiteitsbewijs aan een ambtenaar.
Bij uw kandidatenlijst voegt u deze verklaringen toe. De namen op de verklaringen moeten in dezelfde volgorde staan als op de lijst. U heeft minimaal 20 verklaringen nodig. Ondersteuningsverklaringen kunt u afleggen van maandag 19 januari 2026 tot en met maandag 2 februari 2026.
Meer informatie of afspraak maken
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem contact op met Team Verkiezingen:
- Bel naar (0485) 494141.
- Of mail naar verkiezingen@gennep.nl.