Identiteitskaart aanvragen

Inleiding

Bezorgen reisdocumenten door Dynasure

Bezorging

Het is ook mogelijk om uw paspoort te laten bezorgen: thuis of op een ander adres. Voor de bezorging betaalt u € 5 als bijdrage in de kosten. 

Bedrijf Dynasure voert de bezorging uit voor gemeente Gennep. Als uw nieuwe paspoort klaar is, wordt via e-mail of telefoon een afspraak voor de bezorging met u gepland. Bij de bezorging tekent u voor ontvangst. De bezorger controleert uw identiteit en neemt het oude document in.

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart 's ochtends aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Identiteitskaart met een inlogfunctie (eNIK)

Op de identiteitskaart zit sinds 4 januari 2021 een inlogfunctie die via DigiD geactiveerd kan worden. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Storing met de inlogfunctie: vraag kosteloos een nieuwe identiteitskaart aan

Er is helaas ontdekt dat bij het aanzetten van de inlogfunctie een storing in de chip ontstaat bij sommige identiteitskaarten. Hierdoor kan het voorkomen dat de identiteitskaart met een documentscanner niet goed wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis als hier gebruik wordt gemaakt van een documentscanner. Deze storing doet zich niet voor met de paspoorten, het gaat dus enkel en alleen om de Nederlandse identiteitskaart.

Bij welke Nederlandse identiteitskaarten is dit het geval?

Dit is bij identiteitskaart die zijn afgegeven tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021 en waarbij op de achterzijde staat 'MODEL 012'.

Kosteloos vervangen Nederlandse identiteitskaart

U kunt kosteloos de identiteitskaart (MODEL 012 en afgegeven tussen 4 januari en 17 maart 2021) vervangen. Dit is mogelijk tot 1 september 2022. Maak hiervoor een afspraak via onderstaande button ‘Identiteitskaart vervangen’.

Hoe werkt het?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Identificatieplicht in de zorg ook voor kinderen

Ouders moeten voor hun kinderen een geldig identificatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht, voor kinderen vanaf 14 jaar, is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.

Voor meer informatie kunt u terecht op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg

Wat moet ik doen?

Verklaring van vermissing

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat moet ik meenemen?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit kunt u digitaal regelen via het e-formulier. U logt in met DigiD. Geeft u niet digitaal toestemming, gebruik dan het formulier van de gemeente. Deze vindt u onder ‘Downloads’. Neem dan naast het ingevulde formulier de identiteitsbewijzen (geen kopie) van beide ouders mee naar de afspraak. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt bij de rechtbank in Roermond via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Wat kost het?

Prijzen per 1 januari 2022

  • 10 jaar geldig (vanaf 18 jaar): € 68,50 
  • 5 jaar geldig (t/m 18 jaar): € 36,95
  • Vervangende identiteitskaart (voor personen met uitreisverbod, 5 jaar geldig): € 33,30
  • Extra kosten voor een spoedprocedure: € 51,60
  • Bezorging van uw reisdocument: € 5,00

Hoe lang duurt het?

U kunt uw identiteitskaart na 6 werkdagen afhalen. Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Downloads